15. maja je Civilna iniciativa Eko Vrh ob obletnici požara v Kemisu organizirala novinarsko konferenco, na kateri so predstavili aktivnosti, ki jih izvajajo za prenehanje delovanje Kemisa na lokaciji Vrhnika. Ključni argument, s katerim so utemeljevali svoje aktivnosti, je bilo nezaupanje. Nezaupanje v Kemis in nezaupanje v delovanje državnih institucij, ki naj bi z namenom zaščite poslovnih interesov Kemisa, zmanjševale razsežnosti požara, zavajale lokalno prebivalstvo in jih ne obveščale o rezultatih meritev in o posledicah požara za okolje in zdravje ljudi.
Tako je Andrej Marković, vodja civilne iniciative Eko Vrh uvodoma izpostavil sporne načine komuniciranja države, jemanja vzorcev in izvajanja meritev, Bernarda Kropf pa je k temu dodala, da ona in vsi tisti, ki živijo v bližini Kemisa niso bili obveščeni o tem, da je NIJZ ukinil 730-mestrki pas območja, na katerem je bil po požaru na osnovi načela previdnosti, uveden poseben režim. Trdila je tudi, da prebivalci še danes ne vedo, kjer so bili vzeti vzorci, da ni navedbe zemljišč in lastnika zemljišč, da niso dobili nobenih uradnih informacij o tem, kaj je z njihovimi vrtovi, zelenicami in tako naprej. Bernarda Kropf je svoje trditve zaključila z izjavo, da krajani nimajo nobenega dokumenta o meritvah in posledicah požara.
Naj ta sklop trditev ovržemo s konkretnimi podatki, ki v celoti pokažejo, da so trditve Andreja Markovića in Bernarde Kropf zavajajoče.
Na spletni strani: http://www.vlada.si/fileadmin/dokumenti/si/Sporocila_za_javnost/2017/07/20170710_Kemis_koncno_porocilo.pdf je od 6. julija 2017 dalje v celoti objavljeno Poročilo Medresorske delovne skupine za usklajevanje aktivnosti v zvezi s posledicami požara v Kemisu. V poročilu so zelo natančno popisane vse aktivnosti v zvezi z meritvami po požaru, ki so jih izvajale naslednje institucije: Agencija R Slovenije za okolje, Uprava R Slovenije za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin (UVHVVR), Nacionalni inštitut za javno zdravstvo (NIJZ) in Nacionalni laboratorij za zdravje, okolje in hrano (NLZOH). Na strani 2 je zapisano, da so bile vse lokacije vzorčenj in meritev usklajene z občinskim štabom Civilne zaščite, da so prošnje za odvzem vzorcev posameznih segmentov okolja posredovali z Občine Vrhnika in da so upoštevali tudi prošnje prebivalcev, ki jih je NIJZ prejel prek telefona. Navedeno je, da so v največji možni meri upoštevali opažanja prebivalcev in njihova sporočila o lokacijah, kjer so občutili vpliv dima zaradi požara. V poročilu so natančno predstavljene vse nevarne kemične spojine (parametri), ki so jih merili in analizirali. Prav tako so v poročilu natančno izrisane in naštete vse lokacije, na katerih so izvajali storitve. Na strani 33 je preglednica Vsebnosti onesnaževal v vzorcih tal glede na globino odvzema vzorca, območje, rabo tal in vrednosti glede na Uredbo. Za lažje razumevanje tabele, je ta obarvana. Tako so z rumeno barvo označeni tisti parametri, kjer je bila dosežena mejna vrednost, z rdečo barvo tisti, kjer je bila dosežena opozorilna vrednost in z vijolično tisti, kjer je bila dosežena kritična vrednost. Na strani 37 so prikazani rezultati merjenja zraka na lokaciji v bližini Kemisa in na dvorišču občine Vrhnika. Od strani 39 do 62 so natančno predstavljeni vsi rezultati meritev, ki so jih opravili UVHVVR (solata, mleko, zelišča, cvetni prah, krma, zemljina), rezultati analiz, ki jih je opravil NIJZ (zemljina na vrtovih in igriščih, mivka iz otroških peskovnikov, vrtnine in rastlinje, voda iz kapnice, kokošja jajca). Trditve Bernarde Kropf, da nihče ne ve, kje so bili vzorci vzeti so torej neresnične. Rezultati končnega poročila so bili v septembru 2017 tudi predstavljeni na zboru občanov na Vrhniki.
NIJZ je ves čas transparentno objavljal vse rezultate meritev in iz njih izhajajoča poročila okoliškim prebivalcem po požaru na Vrhniki. In sicer na spletni strani:
http://www.nijz.si/sl/priporocila-okoliskim-prebivalcem-po-pozaru-pri-vrhniki.
Zadnje sporočilo NIJZ, ki je bilo objavljeno 14. julija 2017 se glasi (citiramo objavo): Glede na zbrane in ostale razpoložljive podatke ne pričakujemo dolgoročnih posledic za zdravje ljudi zaradi obravnavanega požara na območju Vrhnike in neposredne okolice. Na podlagi pridobljenih rezultatov in ugotovitev preiskav vsem prebivalcem pri vseh dejavnosti svetujemo upoštevanje običajnih higienskih priporočil.
Bernarda Kropf je na novinarski konferenci prav tako izjavila, da je nihče in tudi ne ostalih prebivalcev ni obvestil o prenehanju posebnega režima, ki je veljal za 730-metrski pas. Trditev je ponovno neresnična, saj je NIJZ objavil prvo obvestilo o zmanjšanju kroga, kjer so veljale posebne omejitve Uprave za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin na svoji spletni strani in v obvestilu za javnost 7. junija 2017 : http://www.nijz.si/sl/vrhnika-pretekle-objave. Ukrep prepovedi paše in krmljenje rastlin za novo zraslo travo (druga košnja) znotraj vplivnega pasu, pa je nehal veljati 26. junija 2017, kar je bilo prav tako objavljeno na spletni strani: http://www.uvhvvr.gov.si/si/medijsko_sredisce/novica/6103/. Novica je bila objavljena tudi na spletni strani Vrhnika.si in v nekaterih nacionalnih medijih.
Neresnična je tudi trditev Bernarde Kropf, da je Kemis nekaterim okoliškim prebivalcem izplačal odškodnino v višini 60 EUR. Kemis je prejel 54 zahtevkov za povračilo škode. Od tega jih je, s pomočjo zavarovalnice ali pa neposredno, dve tretjini sporazumno rešil. Najmanjše izplačilo je znašalo 156 EUR, višina izplačil je bila odvisna od količine krme, ki so jo kmetovalci morali zavreči na osnovi odločb.
Prav tako je neresnična trditev Andreja Markovića, ki jo je izrekel na novinarski konferenci, da je zgorelo 800 ton nevarnih odpadkov. Kemis je že kmalu po požaru v medijih in na spletni strani objavil podatek o količini odpadkov, ki so zgoreli. Naj še enkrat ponovimo. Na dan požara je bilo v Kemisu skladiščenih 1.402.162 kg odpadkov, od tega je ogenj zajel 871.004 kg odpadkov. Od teh 871.004 kg odpadkov je dejansko zgorelo 201.698 kg odpadkov. Od tega 72.098 kg oziroma 36 % nevarnih odpadkov in 129.600 oziroma 64 % nenevarnih odpadkov. 68.740 kg odpadkov se je v požaru razlilo, ker se je embalaža stalila ali poškodovala. Ti odpadki so se razlili po površini objekta Kemisa oziroma v lovilne posode, del pa je s požarno vodo odtekel v Tojnico. Pretiravanje s podatki o količinah zgorelih odpadkov je tipičen primer zavajanja prebivalcev Vrhnike.
Kot smo že večkrat izjavili, razumemo, da si nihče »na svojem dvorišču« ne želi imeti objekta za ravnanje z nevarnimi odpadki in da obžalujemo, da se je zgodil ta nesrečni dogodek, ki je prekinil zgledno delovanje Kemisa. Prav tako razumemo aktivnosti posameznikov, ki si želijo, da bi Kemis na Vrhniki prenehal z delovanjem. Toda želeli bi si, da argumenti za prenehanje delovanja temeljijo na dejstvih in ne na neresničnih trditvah.
Ob vsem tem ni nepomembno, da smo v volilnem letu in je Kemis tako postal na lokalnem, pa tudi državnem nivoju predmet volilne kampanje. Žal nam je, da del državne in lokalne politike nesrečo Kemisa že od vsega začetka izkorišča za dosego svojih ciljev. Z zavajanjem in neresnicami, ki jih širijo o Kemisu, pridobivajo glasove volivcev in zbujajo strah med ljudi in negotovost. Zaradi velike medijske odmevnosti se njihov glas hitro širi, Kemis pa je tako postal sinonim za nesrečo in nevarnost, ki preti ljudem. Po enem letu smo dokazali, da smo s politiko podjetja in odgovornim ravnanjem v postopkih sanacije odstranili in sanirali posledice požara. Ko zmanjka argumentov na strani tistih, ki nasprotujejo Kemisu, pridejo na dan s trditvami, da Kemisa državne institucije ne obravnavajo enako kot vse ostale stranke. Vsi inšpekcijski pregledi, ki smo jih imeli v zadnjem letu, niso ugotovili nepravilnosti. Nikoli na katero od teh inštitucij nismo vršili pritiska, smo pa z vsemi pristojnimi organi sodelovali in jim posredovali vse podatke, ki so jih potrebovali in zahtevali. Pobude in zahteve CI od državnih inštitucij, da se Kemisu odvzame okoljevarstveno dovoljenje in izvajanje pritiskov (s strani političnih strank, civilnih iniciativ in medijev) pa bi lahko označili celo kot sporno ravnanje.
Kemis je tudi na lokalni ravni ves čas komuniciral z vsemi, ki so se sploh želeli z nami pogovarjati. Delovali smo transparentno in na podlagi dejstev. Zato pričakujemo podobno komunikacijo tudi s strani tistih, ki danes tudi z navajanjem zavajajočih podatkov zahtevajo odstranitev dejavnosti Kemisa iz Vrhnike.